Page:Ripa - Iconologie - 1643.pdf/69

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

que de l’vtilité, comme le remarque Theophraſte. Ce qui nous apprend, Qu’vn homme de haute naiſſance & d’illuſtre tyge, n’eſt iamais nuiſible à ceux qui ſont au deſſous de luy, & que ſa protection leur eſt comme vne ombre, pour les mettre à couuert de la violence des meſchans.

L’on adiouſte icy pour vn autre ſymbole de la Benignité des Princes & des Seigneurs, le plus grand & le plus noble de tous les animaux, qui eſt l’Elephant : Dequoy les Naturaliſtes attribuent la cauſe à ce qu’il n’a point de fiel : mais l’on peut Lib. 8. cap. I. dire de plus auec Pline, que cét animal a de merueilleuſes lumieres d’eſprit, & des ſentimens qui approchent fort de ceux des creatures humaines. Cette preuue que l’on en donne n’eſt pas des moindres ; à ſçauoir, que ſi dans quelque deſert il rencontre vne perſonne eſgarée, pour ne la point effrayer il s’en eſcarte d’abord ; puis pour luy donner courage, il marche deuant, & luy ſert de guide, iuſques à ce qu’il l’ai remiſe peu à peu dans le grand chemin. Apres vne action ſi remarquable, que peut-on dire autre choſe, ſinon que c’eſt vn prodigieux effet de la bonté de cét animal, qui pouuant nuire ne le veut pas, & ne ſe plaiſt qu’à faire du bien. De ce meſme naturel ſont les bons Princes, qui par vne inclination genereuſe aſſiſtent leurs pauures ſujets, les redreſſent quand ils ſont fouruoyez, & leur donnent des azyles ſalutaires contre les perſecutions de ceux qui les veulent opprimer. Que ſi l’on fueillette bien l’ancienne Hiſtoire, l’on y trouuera ſans doute, Que par des actions de Clemence & de Bonté, les Alexandres & les Ceſars ont plus cueilly de Lauriers, que par leurs plus memorables faits d’armes.




Bonte. XXIII.


CEtte Nymphe, ou pluſtoſt cette Deeſſe, veſtuë d’vne robe de gaze d’or, & couronnée d’vne guirlande de Ruë, a les yeux fixes au Ciel, vn Pelican entre ſes bras, & à ſes coſtez un Arbre verdoyant, planté ſur le bord d’vne riuiere.

La Bonté en l’homme eſt vn meſlange de pluſieurs bonnes qualitez, comme celles-cy ; la Foy, la Iuſtice, l’integrité, la patience, & ainſi des autres.