Aller au contenu

Page:Gaston Phoebus - La Chasse, J-Lavallee, 1854.djvu/167

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
— 111 —

ne doivent mie chassier le change ; mais ilz ne sont pas sages de sevrer[1] leur droit hors du change, ansois demeurent touz coys restifs. Ces chiens je les tiens pour bons, quar le veneur qui les cognoist les puet moult ayder à prendre leur cerf, comme je diray quant je parleray du veneur. Nulz de ces trois manières de chiens ne chassent tant comme le cerf est au ruyt, se n’est le chien baud.

De tous chiens le meilleur déduyt qu’on puisse avoir, si est des chiens corrans ; quar se vous chassiez lièvres ou chevreulz ou cerfz, ou autres bestes en traillant[2] sans limier, c’est belle chose et plesance à qui les ayme le quester et le trouver et aussi belle chose et grant plesance le prendre à force et par mestrise ; et veoir le sens et la connaissance que Dieu a donné à bons chiens ; et veoir les beaux recouvriers et les mestrises et subtilitez que bons chiens font ; quar de levriers et d’autre nature de chiens, quelle que soit, trop dure pou le déduit. Quar tantost a pris ou failly un levrier ou un alant sa beste et toute autre manière de chiens fort que le chien corrans qui, faut que chasse tout le jour en parlant et riotant en son langage et en disant beaucoup de vilenie à la beste qu’il vuelt prendre. Pour quoy je me tiens à eulz devant toute autre nature de chienz. Quar ilz ont plus de vertus, ce me semble, qu’à nulle autre beste.

Aucuns chiens corrans sont qui crient et janglent[3] quant sont lessiés courre, aussi bien quant ne sont à routes comme quant sont à routes. Et encore quant ilz sont à routes, ilz crient trop en quérant leur beste quelle que soit. Et s’ils aprennent que on les laisse cela faire en leur juvente[4] ilz seront touzjours jangleurs, spécialement en quérant leur beste. Quar se

  1. Sevrer leur droit hors du change, séparer leur droit hors du change, c’est à dire abandonner la poursuite du cerf qui n’est pas de change.
  2. Traillant. Voyez note 3, page 18.
  3. Janclent, babillent.
  4. Juvente, jeunesse.