Page:Gaston Phoebus - La Chasse, J-Lavallee, 1854.djvu/194

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
— 138 —

respondre que grant sanglier doit avoir les trasses longues et les ongles[1] rôndes devant, et large sole de pied et bon talon et loncs os, et quant il marche qu’ils entrent bien parfond en terre et facent gros pertuis et larges et loinh l’un de l’autre ; car à grant paine verra l’en par les trasses d’un senglier que on n’en voye par les os ; et ce ne fiet pas hon du cerf[2] ; quar on verra par le pié trop de fois que on n’en verra jà par les os ; et du senglier non ; quar les os sont plus près du talon que ne sont du cerf. Et aussi sont ils plus longs, plus agus et plus taillans assez ; et pource, tantost la forme de ses trasses est en terre, aussi y est la forme des os. Et voulentiers grant senglier fet pigasse[3] ou devant ou derrière ou de chescun ; c’est à dire que l’une ongle de ses trasses est plus longue que l’autre. Et, où il verra les signes dessus dis plus granz, il le pourra juger par les trasses pour plus grant, et de moins.

De la truye encontre le sanglier puet il judgier ; quar une truye ne fet pas si bon talon comme fet un juene porc. Et aussi ses ongles sont plus longues et plus agues devant que d’un juene porc. Et aussi ses trasses sont plus ouvertes devant et estroites derrière. Et la sole du pié n’est mie si large que d’un juene porc, mes qu’il ait deux ans. Ne les os de la truye ne sont mie si loncx ne si larges ne si loinh l’un de l’autre comme sont du juene porc, ne n’entrent tant dedans terre, mes sont grêles et menuz et aguz et cours et près l’un de l’autre plus que d’un juene porc. El ce sont les signes à quoy on conoist un juene porc, mes qu’il ait deux ans, de toutes truyes par les trasses ; quar des juenes porcz de compainhies ne dis je mie.

Et se on li demande par le lit à quoy conoist-il grant senglier, il doit respondre que sete lit du senglier est lonc et parfont et large ce sont signes qu’il est grant sanglier ; mais que le lit soit nouvel et qu’il n’y ait geu[4] que une foys. Et se le lit est

  1. Ongles. Il est à remarquer que Gaston fait constamment le mot ongle féminin.
  2. Et ce ne fait-on pas du cerf.
  3. Pigasse — Pigache.
  4. Geu, couché. Voyez la note de la page 125.