Aller au contenu

Page:Gaston Phoebus - La Chasse, J-Lavallee, 1854.djvu/243

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
— 187 —

monde ès fustoyes de la forest de Compieinhe. Et se les chiens le faillent tout à net, et le veneur ni elz ne pevent mettre autre conseil, donc doit le veneur donner du pain à ses chiens et corner et recorner souvent requeste, affin que les autres compaihnons vieinhent à luy, et demourer coy là ou il l’ara du tout failli ; quar il sara bien jusques où il hara chassié, s’il gète toujours brisées comme j’ay dit.

Et quant ses limiers et vallez seront venus, il doit fère acoupler tous les chiens et demourer en un lieu, et fère prendre aux vallez de chiens à tous leurs limiers l’un d’une part, l’autre d’autre grans tours et essains hors du fouler et des reuses ; et einsi li uns ou li autres des limiers le devront dressier. Et il doit tousjours regarder en terre pour en veoir et regarder qu’il ne change ses routes. Et si un des limiers le dresse, il doit tousjours fere suyr le vallet, et leisser aler iv ou vi de ses meilleurs et plus saiges chiens et fere tenir les autres, quar il en chassera mieulz et plus certainement et plus saigement et plus arréement[1] et tousjours le limier se tienhe à routes, et einsi fasse, jusques tant qu’il l’ait fet ressaillir ; et s’il voit que ce soit son droit, il doit fere abatre tous les autres chiens ; et ainsi faisant le devroient ilz aler prendre.

Aussi avient il moult de fois que, au commencement et au milieu et à la fin de la chasse, le cerf quiert le change pour le bailler aux chiens et qu’il se puisse sauver. Et quant le change saut[2] au commencement, c’est plus grant péril de faillir que n’est à la fin pource que les chiens sont en rade et ne sont encore las ne foulez et acueillent plus voulentiers la folie ; mes en quelque manière que le change leur saille, en fustoyes ou en fort païs, est plus grant péril de faillir ès fustoyes que n’est ès forts, quar les chiens ne se pevent mie si bien tenir sans balansier sà et là comme ils font ès fors païs, einsi que j’ay dit. Et aussi les biches, faons et jeunes cerfs en la sayson demuerent

  1. Arréement. Avec art.
  2. Saut. Bondit, du verbe saillir.