Page:Montaigne - Essais, Didot, 1907, tome 1.djvu/60

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
40
ESSAIS DE MONTAIGNE.

années après les punit de mesme pain souppe. Car Chabrias Capitaine general de leur armee de mer, ayant eu le dessus du combat contre Pollis Admiral de Sparte, en l’isle de Naxe, perdit le fruict tout net et content de sa victoire, tres-important à leurs affaires, pour n’encourir le malheur de cet exemple, et pour ne perdre peu de corps morts de ses amis, qui flottoyent en mer, laissa voguer en sauueté vn monde d’ennemis viuants, qui depuis leur feirent bien acheter cette importune superstition.

Quæris, quo iaceas, post obitum, loco ?
Quo non nata iacent.

Cet autre redonne le sentiment du repos, à vn corps sans ame,

Neque sepulcrum, quo recipiat, habeat portum corporis :
Vbi, remissa humana vita, corpus requiescat à malis.

Tout ainsi que nature nous faict voir, que plusieurs choses mortes ont encore des relations occultes à la vie. Le vin s’altere aux caues, selon aucunes mutations des saisons de sa vigne. Et la chair de venaison change d’estat aux saloirs et de goust, selon les loix de la chair viue, à ce qu’on dit.




CHAPITRE IIII.


Comme l’âme descharge ses passions sur des obiects faux, quand les vrais luy défaillent.


Vn Gentil-homme des nostres merueilleusement subiect à la goutte, estant pressé par les Medecins de laisser du tout l’vsage des viandes salées, auoit accoustumé de respondre plaisamment, que sur les efforts et tourments du mal, il vouloit auoir à qui s’en prendre ; et que s’escriant et maudissant tantost le ceruelat, tantost la langue de bœuf et le iambon, il s’en sentoit d’autant allégé.

Mais en bon escient, comme le bras estant haussé pour frapper, il nous deult si le coup ne rencontre, et qu’il aille au vent : aussi que pour rendre vne veuë plaisante, il ne faut pas qu’elle soit perduë et escartee dans le vague de l’air, ains qu’elle ayt butte pour la soustenir à raisonnable distance.

Ventus vt amitit vires, nisi robore densæ
Occurrant siluæ spatio diffusus inani.

De mesme il semble que l’ame esbranlee et esmeuë se perde en