Page:Ricci - Trigault -Histoire de l'expédition chrestienne au royaume de la Chine, Rache, 1617.djvu/42

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

escrire ; & une table à escrire dont nous avons faict mention, de l’encre & du papier. On regarde aussi leurs habits, pinceaux, tablettes, craignant qu’il n’y ait quelque tromperie. Si on descouvre quelque fraude, non seulement ilz font mis dehors, mais encor severement punis.

Apres que les Bacheliers sont entrez au palais, & les portes fermées & cachetées des sceaux publics, ces deux Presidents Royaux de l’examen proposent publiquement trois sentences de ces quatre livres, choisies à leur volonté, que chascun prend pour sujet d’autant d’autres escritures. Ilz proposent aussi quatre sentences de celles qu’il leur plaist de ces cinq doctrines, pour argument d’autant d’escritz, & chascun se choisit celles qui sont tirées de la doctrine dont il faict profession. Il faut que ces sept escrits soient non seulement graves par l’elegance des paroles, mais encor par le poids des sentences ; observant exactement les preceptes de l’eloquence Chinoise. Et ne faut pas qu’aucune escriture passé le nombre de cinq cens characteres, chacun desquelz esgale une de noz dictions.

Le jour suyvant les deux qu’on donne au repos de ceux qui doivent estre examinez, les ayant de mesme renfermez, on leur propose trois choses tirées des Annales des anciens, qui sont autrefois arrivées, ou quelques autres qui pourront à l’advenir arriver. Ilz disent chacun leur advis en trois escritz, ou par un livret advertissent le Roy de ce qui leur semble bon estre à faire en ce cas pour le bien du Royaume.

Le troisiesme jour semblablement on leur propose trois controverses, de celles qui en l’administration des charges de la Republique peuvent estre mises en question. Ilz déclarent de mesme chacun en trois escrits la sentence qu’ilz donneroient pour juger ce differend.

Ayant ainsi chasque jour à ce designé pris chacun son argument pour escrire, & l’ayant transcrit pour ne l’oublier, les Bacheliers entrent en la logette qui leur est ordonnée par ceux qui en ont la charge, pour là escrire » & chacun escrit par tout avec grande silence. Les escrits de chacun sont copiez en un livre preparé pour ce sujet, mettant à la fin de l’escrit leur nom, celui de leur pere, ayeul & bisayeul, & cachettent tellement le livret, qu’il ne peut estre ouvert que par les deputez. Chacun ayant ce fait à chasque livre, ilz les presentent aux Deputez. Iceux devant que venir ez mains des examinateurs sont copiez par les libraires qui sont là present tout prestz  : & afin qu’il n’y puisse avoir de tromperie, les copies sont peinctes de couleur rouge, mais les propres manuscripts sont escritz d’encre. Ces copies, & non les manuscriptz, sont