Page:Viard - Grandes chroniques de France - Tome 3.djvu/134

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

retornez et aportoient granz dons et granz presens. Mes Lanfroiz et Sigismonz estoient mort en la voie. Lors envoia li empereres Archembaut, son notaire, en Ligurie, pour apareillier la navie en quoi li elefanz et li autre present fussent amené. [[1]Moult aporta li messages le roi d’Aufrique biaus presenz. Entre les autres presenta à l’empereor le cors saint Cyprien, le martyr evesque de Cartage, et de saint Sperat, le premier martyr de Scillitaine, et le chief saint Panthaléon]. La feste de saint Jehan Baptiste celebra li empereres en la cité d’Yvorie. Après, trespassa les monz et retorna en France.

En cele année fu prise Barcinone[2], une cité d’Espagne qui par ii anz avoit esté assiegé. Si fu pris Zathons[3], li chevetains de cele cité, et plusor autres Sarrazins. Si refu prise une autre cité de Lombardie

  1. Ce passage mis entre crochets n’est pas emprunté à Éginhard ; il ne se trouve également pas dans le ms. lat. 5925, fol. 106 vo, de la Bibl. nat. Il est tiré de la Chronique d’Adon ; mais Adon rapporte ce fait à l’année 807 et non à l’année 801 : « Tunc temporis delata sunt ossa B. Cypriani à Carthagine cum reliquiis beatorum Scillitanorum martyrum Sperati sociorumque ejus ; et posita sunt in ecclesia B. Joannis Baptistæ, in civitate Lugdunensi » (Recueil des historiens des Gaules et de la France, t. V, p. 322).
  2. Le siège de Barcelone, commencé en 799, fut terminé en 801 (Recueil des historiens des Gaules et de la France, t. VI, p. 14, note a). Voir aussi, sur ce siège, le récit qu’en a donné l’Astronome : Vita Ludovici imperatoris, dans Pertz, Mon. Germ. hist., Scriptores, t. II, p. 612-613, ou dans Recueil des historiens des Gaules et de la France, t. VI, p. 91-92. Cf. Reinaud, Invasions des Sarrazins en France, p. 113 à 115 ; Histoire de Languedoc, nouv. éd., t. I, p. 911, et t. II, p. 329, note 90.
  3. Selon l’Astronome, Zadon aurait été fait prisonnier à Narbonne, avant la prise de Barcelone, au moment où il allait faire sa soumission à Louis le Débonnaire.