Page:Viard - Grandes chroniques de France - Tome 3.djvu/61

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

barons[1]. La roine Berte, mere des ii rois, parla tandis au roi Karlemanne, le mainné, pour metre entre els pais et concorde, en une vile qui lors avoit non Salucie[2], car il i avoit lors contenz. Puis mut en Lombardie et de là à Rome pour aourer les Apostres[3]. En France retorna quant ele ot parfaite la besoigne pour quoi ele estoit là alée ; et la cause de cele voie, si fu pour requerre la fille le roi Disier de Pavie à Challemaine, son ainné fil.[4]La sollempnité de la Nativité celebra li rois en Borgoigne, en la cité de Mascons, et cele de la Resurrection à Valencienes en Henaut, chiés est de la contée, si siet sor la riviere de Cauz[5].

[6]En ce tens que il yvernoit là, ses freres, li rois Karlemannes trespassa en la vile de Saumonci[7], en la seconde none de decembre[8]. Ensepouturez fu en

  1. « Karolus rex habuit populi sui conventum generalem in Wormacia civitate » (Éginhard).
  2. Salucie, « apud Saluciam », auj. Seltz, Bas-Rhin, arr. de Wissembourg, ch.-l. de cant.
  3. « Berta regina perrexit in Baioriam et inde Italiam ingressa est » (Chronique de Réginon, dans Monumenta Germaniæ, Scriptores, t. I, p. 557. Cf. Annales Moissiacenses et Chronicon Hermanni contracti, année 770).
  4. Dans la fin de ce paragraphe, l’auteur des Grandes Chroniques confondit Mâcon avec Mayence et, ayant omis une partie du texte d’Éginhard, fit célébrer à Charlemagne la fête de Pâques à Valenciennes, tandis qu’il était à Herstal, « Karolus autem rex Natalem Domini Mogontiaci, sanctumque Pascha in villa Haristallio celebravit. Peracto, secundum morem, generali conventu, super fluvium Scaldiam in villa Valentiana, rex Karolus ad hiemandum proficiscitur ».
  5. L’Escaut.
  6. Annales d’Éginhard, année 771.
  7. Saumonci, auj. Samoussy, Aisne, arr. de Laon, cant. de Sissonne.
  8. Le 4 décembre 771.