Page:Viard - Grandes chroniques de France - Tome 4.djvu/168

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

evesques d’Amiens ; Elysées[1], evesques de Troies ; Walla, abbés de Corbie ; Hues[2], Lamberz[3], Godefroiz et ses fiuz, Godefroiz ; Angiberz, cuens du Perche ; Bulgaires[4] et Richarz. Cil Richarz eschapa premierement ; mais il renchai[5] puis et morut. Tuit cil estoient de si grant afaire et si sage, que l’on disoit que France estoit demorée veve et orpheline de sens, de noblece et de force, puis que cit s’en estoient parti. Mais, après la mort de touz ces nobles homes, monstra bien Nostres Sires comment ce est glorieuse chose et porfitable de garder les commandemenz que il meismes dist de sa bouche, car il dist que li sages ne se doit pas glorifier en son sens, ne li forz en sa force, ne li riches en ses richeces[6]. Mais qui est cil qui ne se doie

    Hludowici qui donne : Jesse olim Ambianensis episcopus. Jesse avait été évêque d’Amiens dès 799. Il assista en 800 au couronnement de Charlemagne à Rome et fut chargé de différentes missions par cet emepereur. Ayant pris part à la déposition de Louis le Débonnaire à Compiègne, il fut à l’assemblée de Noyon privé de son siège. Peu après il y fut rétabli par Ebbon, archevêque de Reims. Il suivit ensuite le parti de Lothaire et mourut en 836 ou 837 (Gallia christiana, t. X, col. 1157, et Duchesne, Fastes épiscopaux de l’ancienne Gaule, t. III, p. 129).

  1. Élias, évêque de Troyes depuis 829, prit part en 833, à l’assemblée de Compiègne, à la déposition de Louis le Débonnaire et mourut à l’automne 836 (Duchesne, op. cit., t. II, p. 452).
  2. D’après D. Bouquet, Rec. des Hist. des Gaules et de la France, t. VI, p. 59, note b, et p. 67-80, Hue serait le père d’Ermengarde, femme de l’empereur Lothaire.
  3. Lambert, d’après D. Bouquet, op. cit., p. 38, note a, aurait été comte de Nantes.
  4. Bulgaires est appelé dans la Vita Hludowici « Burgaritus » et est qualifié : « præfectus venatoribus regalibus ».
  5. Il renchai, il retomba.
  6. Jérémie, chap. ix, v. 23.