Page:Viard - Grandes chroniques de France - Tome 4.djvu/203

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

contra pluseurs prelaz du roiaume Lothaire et Haton[1], l’evesque de Mez, et Franque, l’evesque de Tongres[2], et mainz autres. Et quant il furent en la cité, il s’asemblerent en l’eglise Saint Estiene, et puis furent ces paroles qui s’ensivent recitées en la presence le roi Kalle, en l’an de l’Incarnation LCCC LXIX. Lors commença à parler Avenciens[3] li evesques de Mez devant touz les prelaz et le pople, et dist ensi :

« Biau segneur, bien savez tuit, et si est chose seue en pluseurs regnes, les gries que nous avons soufferz communement pour noz causes et pour noz droiz soustenir ou tens de nostre prince souz cui nous avons esté jusques à ore, et si savez bien la doleur et l’angoisse de cuer que nous avons de la honteuse mort qui li est avenue. Or n’i a donques autre conseil à nous qui sommes sanz prince et sanz chief terrien, mais que nous convertissons noz cuers en geunes et en oroisons, et proions à Celui qui tient en son poing touz les regnes et les rois, et ordena de tout à sa volenté[4], que il nous

    copum, cum multis aliis in sua commendatione suscepit ; sicque 5 Idus ipsius mensis ab episcopis qui adfuerent, cœuntibus omnibus in basilica beati Stephani, hæc quæ sequuntur denunciata et gesta fuere hoc modo » (Monumenta Germaniæ historica, Scriptores, t. I, p. 482-483 ; Rec. des Hist. des Gaules et de la France, t. VII, p. 104).

  1. Hatton succéda en 846 à Hilduin sur le siège épiscopale de Verdun ; il mourut le 1er  janvier 870.
  2. L’évêché de Tongres n’existait plus alors ; il avait été transféré à Maëstricht, déjà depuis plus de deux siècles. Francon occupa cet évêché depuis l’année 856 jusqu’à sa mort, survenue le 13 janvier 903.
  3. Adventius occupa le siège de Metz de 858 au 31 août 875, date de sa mort.
  4. « Duquel l’escripture dit que c’est cellui qui à toute bonne