Page:Froissart - Les Chroniques de Sire Jean Froissart, revues par Buchon, Tome II, 1835.djvu/736

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
730
[1388]
CHRONIQUES DE J. FROISSART.

portèrent et reculèrent les Anglois moult avant, et outre le comte de Douglas qui jà étoit dévié ; et vinrent à sa bannière que messire Jean de Saint-Clar tenoit. Et étoit environné et appuyé de bons chevaliers et écuyers d’Escosse ; et encore le fut-il plus quand la grosse route vint et eut la force de reculer les Anglois. Et toujours crioient à haute voix : « Douglas ! » Là vinrent le comte de Mouret et sa bannière bien accompagnés de bonnes gens, et le comte de la Marche et de Dombare bien accompagné aussi ; et étoient ainsi que comme tous rafreschis, quand ils virent les Anglois reculer et ils se trouvèrent tous ensemble. Si se renouvela la bataille ; et boutoient et poussoient des lances, et frappoient des haches sus ces bassinets qui étoient durs et forts.

CHAPITRE CXXIII.

Comment les Escots gagnèrent la bataille contre les Anglois devant Octebourch, et y furent pris messire Henry de Percy et messire Raoul son frère ; et comment un écuyer d’Angleterre appelé Thomas Waltem ne se voult rendre ; aussi ne fit un écuyer d’Escosse, et moururent ; et comment l’évêque de Durem et ses gens se déroutèrent et déconfirent d’eux-mêmes.


Au voir dire et à parler par raison, les Anglois étoient plus foulés et travaillés que ne furent les Escots ; car ils étoient ce jour venus jusques à là du Neuf-Chastel-sur-Tyne, où bien y a six lieues Angloises, chaudement et légèrement pour trouver les Escots, ainsi que ils firent. Dont les plusieurs, pour le travail du chemin, quoique la volonté y fut bonne et grande, et l’affection, étoient hors de leur haleine ; et les Escots étoient frais et nouveaux et bien reposés. Et tout ce leur valut grandement ; et bien le montrèrent au plus fort de la besogne ; car sus celle derraine empainte, si comme ci-dessus est contenu, ils reculèrent les Anglois tellement que depuis ils ne purent retourner sus leur premier pas ; et passèrent les batailles tout outre le comte de Douglas qui là étoit atterré.

En ce dur recontre chéy en la main du seigneur de Montgombre[1], un moult vaillant chevalier d’Escosse, messire Henry de Percy ; et se combattirent ensemble moult vaillamment, sans empêchement de nul autre, car il n’y avoit chevalier ni écuyer de l’une partie ni de l’autre qui ne fût ensonnié, chacun de combattre à son pareil. Là fut mené tellement par armes messire Henry de Percy que le sire de Montgombre le prit et fiança. Là vissiez vous chevaliers et écuyers messire Marc Adremen[2], messire Thomas Av Ersequin[3], messire Guillaume, messire Jacques, et messire Alexandre de Lindesée, le seigneur de Seton[4], le seigneur de Venton[5], messire Jean de Sandelans[6], messire Patrise de Dumbare, messire Jean et messire Gautier de Saint-Clar, messire Patrise de Hepbourne[7] et ses deux fils, messire Patrise et messire Mille, le seigneur de Montgombre[8], messire Jean Maksuel[9], messire Adam de Gladinin[10], messire Guillaume de Roduem[11], messire Guillaume Stuart, messire Jean de Halibreton[12], messire Jean Alidiel[13], messire Robert Laudre[14], messire Alexandre de Ramsay, messire Alexandre Fresiel[15], messire Jean Emouston[16], messire Guillaume Warlau[17], David Flimin[18], Robert Colemine[19] et ses deux fils, Jean et Robert, qui furent là chevaliers, et bien cent chevaliers et écuyers et autres que je ne puis pas tous nommer ; mais il n’en y avoit un qui n’entendît vaillamment à la besogne.

Du côté des Anglois aussi se combattirent vaillamment. Et se combattoient depuis et en devant la prise des seigneurs de Percy, messire Raoul de Lomble[20], messire Mathieu Rademen, messire Robert Av Ogle[21], messire Thomas

  1. Montgommery.
  2. Sir Malcolm Drummond, qui, trois ans avant la bataille avait reçu 400 livres sur l’argent apporté par Jean de Vienne.
  3. Thomas Erskine d’Ava, ancêtre de la famille de Mar.
  4. William, créé lord Seton par Robert III.
  5. William de Abernethy, lord de Saltoun, comté de East Lothian.
  6. Sandelands.
  7. Sir Patrick Hepburn, lord Hailes.
  8. Montgommery.
  9. Maxwell.
  10. Adam Glendinning.
  11. William Ruthefort ou Rothwen.
  12. Sir John Haliburton d’Arlelon.
  13. John Lundie.
  14. Sir Robert Lauder.
  15. Fraser.
  16. Sir John Edmondstone.
  17. William Wardlaw.
  18. David Fleming.
  19. Robert Campbell.
  20. Ralph de Langley.
  21. Robert of Ogle.