Aller au contenu

Page:Gaston Phoebus - La Chasse, J-Lavallee, 1854.djvu/110

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
— 54 —

sont en une forest et en tout le pays n’en a plus fors que en celle forest, ils en aront le vent de vi lieues loinh, et quant ils sont las et desconfiz, il se font prendre en aucune petite rivière ou ruissel, et on les chasse et prent aux alans, aux levriers et aux chiens courans, à l’arc, aux espieuz, ès lances et espées, aux laz et ès cordes, à fosses et autres engins. Deux hommes à pied, mes qu’ils ayent bons espieus et se vuelent tenir compaignie, pevent bien tuer un ours ; quar sa manière est que, à chescun qui le fiert, il se vuelt revengier de chescun, et quant l’un le fiert, il court sus à celuy ; et quant l’autre le fiert, il laisse celuy et court à l’autre ; et ainsi le puelt ferir chescun tant de fois comme il vuelt. Mes qu’ils soient bien apercevans et ne se esbahissent pas ; mes un homme tout seul je ne li conseille pas, car il l’arait tost afolé ou mort.

Leur nature est de demourer es grans montainhes ; mes quant il nège fort, ils descendent pour la nège, et pource qu’ils ne truevent à mengier ès plaines fores. Ils gietent leurs laissés aucunefoys en torche, et aucunefois en plateaux comme une vache, selon ce de quoy ils auront mengié ; quar s’ils ont mengié des roysins ou de semblans choses molles, ils gietent leurs laissés en plateaulx et s’ilz ont mengié de glant ou de faine ou semblans choses dures, ils les gietent en torches.

Et à un an pevent engendrer et lors se partent[1] de leur mère.

Ils vont ou le pas ou le cours, et à paines trotent. S’il est privé pour quant[2] que soit atachié poy demuere que touzjours n’aille sà et là, se non que menje ou que dorme. Il vet voulentiers les voies[3] quant il vet à son aise ; mes quant on le chasse il fuit les couvers et les forts. La saison de l’ours commence en may et dure jusques tant qu’il vet es ourses. Et toutes saisons sont gras

  1. Se partent, se séparent.
  2. Pour quant, encore que. Pour quant que soit atachié poy demuere, encore qu’il soit attaché peu demeure.
  3. Il vet les voies… il fuit les couvers et les forts. La préposition par est sous entendue. Voyez les notes (1) page 19, (5) page 57, (1) page 38.