Page:Gaston Phoebus - La Chasse, J-Lavallee, 1854.djvu/191

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
— 135 —

gier, comme j’ay dit dessus. Et se on en parle et ou l’en li demande des fumées : il doit apeller fumées celles de cerf, de rangier, de dain, et de bouc et de chevreul ; des ours et des bestes noires et des lous, il les doit nommer laissés. Celle des lievres et des connins, il les doit nommer crotes. Celles des renards, des taissons et d’autres bestes puanz, doit il nommer fiantes et celles des loutres espraintes, comme devant est dit.

Et se on luy demande ou on parle des piés des bestes, les piéz des cerf doit il apeller ou voyes ou piez ; quar chescun est bien dit. Et celles de l’ours, du sanglier et du lou doit il apeller trasses. Et celles du rangier, du daim, du chevreul et du lièvre doit il apeler piés ; et celles des autres bestes puantes, marches, comme dit est.

Et sil a veu un cerf à l’ueill, il y a de trois manières de couleur de poill : l’un se est brun cerf, l’autre est dit blont, et l’autre est dit fauve. Et einsi les puet il apeller selon qu’il li semblera qu’il ait la couleur. Et se on li demande quieu teste ha le cerf qu’il ha veu, il doit respondre toujours en per et non pas en non per ; quar s’il portoit de l’une part x corns, et de l’autre nen portoit que un, si doit il dire qu’elle est seinhée de de xx corns, quar le plus emporte le moins. Et einsi de plus ou de moins touzjours en per ; et tout corn de cerf se puet conter puisque[1] on y puet pendre un esperon, et autrement non. Et quant il porte autant de l’une part comme de l’autre, il puet dire que elle est fourmée de tant de corns comme elle portera. Et quant elle ne porte que d’une part, il puet dire qu’elle est seinhée de tant de corns comme elle portera.

Et s’il voit par le pié du cerf ou autres signes que j’ay dessus dis, qu’il li semble cerf chassable, et on li demande quieu cerf ce est, il doit dire : cerf de x corns et non pas plus. Et s’il semble grant cerf, et on li demande quel cerf ce est, il doit dire : cerf qui a autrefois porté x corns, où il n’a point de refus. Et sil l’a bien veu à l’ueill, ou par les signes dessus-dis, et en a

  1. Puisque, pourvu que.