Aller au contenu

Page:Gaston Phoebus - La Chasse, J-Lavallee, 1854.djvu/93

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
— 37 —

Dès qu’ils sont retrès du ruyt ils giètent leur teste ; car pou de chevreulx trouverés, s’ils ont passé ii ans, qu’ilz ne soient mués à la Touzsains ; puis refont leurs testes velues, einsi comme le cerf, et froyent en mars communément. Chevreul n’a point saison de chassier ; car il ne porte point de venoyson ; mais on doit lessier à chassier[1] les chevreules, pour les faons qui se perdoyent, dèsquelles elles sont preins, jusques tant qu’elles ayent faonné, et que leurs faons puissent vivre sans elles. C’est bonne chasse, quar elle dure tout l’an et ilz font bonne fuytes et plus longue que ne fera un grant cerf en droit cuer de sayson. Chevreulx n’ont point de jugement par les fumées, ne par le pié guères le masle de la femelle comme ont les cerfz. Ils n’ont pas trop grant vent, ne n’accueillent[2] point de venoyson[3] comme j’ay dit se n’est dedans ; et la plus grant gresse qu’ilz puissent avoir dedans, c’est quant ils ont couvers les roignons de suif. Quant chiens les chassent, ils tournent leur païs[4] et ressaillent bien souvent aux chiens. Et quant ilz voyent qu’ilz ne pevent durer, ou levriers les ont courrus, ilz vuident le pays et font leur fuyte bien longue pour aller mourir, et fuyent et refuyent les voyes[5] bien longuement et batent les ruysseauls tout en la guise d’un cerf. Et se il fust si belle beste ne[6] si royal comme le cerf, je tiens que ce seroit plus belle chasse que du cerf, car elle dure tout l’an, et est trop bonne chasse et

  1. Lessier à chassier, s’abstenir de chasser.
  2. Ne n’accueillent point de venoyson, ne prennent pas de graisse. Accueillir est ici dans le sens du verbe italien cogliere, prendre.
  3. Venoyson, graisse.

    On lit dans le dictionnaire imprimé à la suite de Du Fouilloux : « Venoison du cerf : sa graisse. »

  4. Ils tournent leur pais. Ils tournent dans leur pays. Il est à remarquer que la préposition est sous-entendue de même que dans la phrase fuyr les voyes.
  5. Ils fuyent et refuyent les voyes. En suivant les voyes, les chemins. Lisez la note 1re de la page 19.
  6. Ne si royal. Ne est mis ici au lieu de et. Nous rencontrerons plus