Page:Montaigne - Essais, Didot, 1907, tome 1.djvu/274

La bibliothèque libre.
Cette page n’a pas encore été corrigée

Que c’est que scauoir et ignorer, qui doit estre le but de l’estude : que c’est que vaillance, tempérance, et iustice : ce qu’il y a à dire entre l’ambition et l’auarice : la seruitude et la subiection, la licence et la liberté : à quelles marques on congnoit le vray et solide contentement : iusques où il faut craindre la mort, la douleur et la honte.

Et quo quemque modo fugiàtque feràtque laborem.


Quels ressors nous meuuent, et le moyen de tant diuers branles en nous. Car il me semble que les premiers discours, dequoy on luy doit abreuuer l’entendement, ce doiuent estre ceux, qui règlent ses mœurs et son sens, qui luy apprendront à se cognoistre, et à sçauoir bien mourir et bien viure.Entre les arts libéraux, commençons par l’art qui nous faict libres. Elles seruent toutes voirement en quelque manière à l’instruction de nostre vie, et à son vsage : comme toutes autres choses y seruent en quelque manière aussi. Mais choisissons celle qui y sert directement et professoirement. Si nous sçauions restraindre les appartenances de nostre vie à leurs iustes et naturels limites, nous trouuerions, que la meilleure part des sciences, qui sont en vsage, est hors de nostre vsage. Et en celles mesmes qui le sont, qu’il y a des estendues et enfonceures tres-inutiles, que nous ferions mieux de laisser là : et suiuant l’institution de Socrates, borner le cours de nostre estude en icelles, où faut l’vtilité.

sapere aude,
Incipe : Viuendi qui rectè prorogal horam,
Rusticus expectat diim defluat amnis, al ille
Labitur, et labetur in omne volubilis æuum.


C’est vne grande simplesse d’aprendre à nos enfans,

Quid moueant pisces, animosàque signa leonis,
Lotus et Hesperia quid capricornus aqua ;


la science des astres et le mouuement de la huictiesme sphère, auant que les leurs propres.

τί πλειάδεσσι χᾴμοί,
τί δ’ᾴστράσι βοώτεω.


Anaximenes escriuant à Pythagoras : De quel sens puis ie m’amuser aux secrets des estoilles, ayant la mort ou la seruitude touiours présente aux yeux ? Car lors les Roys de Perse preparoient la guerre contre son pays. Chacun doit dire ainsin. Estant battu d’ambition, d’auarice, de témérité, de superstition : et ayant au dedans tels autres ennemis de la vie : iray-ie songer au bransle du monde ?