Page:Pastoret - Ordonnances des rois de France de la troisième race, tome 15.djvu/161

La bibliothèque libre.
Cette page n’a pas encore été corrigée

Louis XI,

à Paris,

Septembre

i4^i.

78 Ordonnances des Rois de France

bouter leurs voitures en leurs granches après soleil mussant (a), sans licence dudit dismeur, ou appeller ung ou deux de ses voisins, sur la peine que dessus , lesquels habitans ne seront tenus de garder ledit disme après ce qu’il sera deschargé en la granche s’il ne leur plaist. (22) Item. Congnoissent et confessent devoir audit prieur et à sesdits successeurs iceulx habitans, jfour eulx et leursdits successeurs, le disme de pois et de lentilles, c’est assavoir la dixiesme partie d’iceulx pois et lentilles, laquelle dixiesme partie ils payeront et seront tenus de payer doresenavant par chacun an à icelluy prieur, sesdits successeurs, ou certain commandement, après ce qu’ils auront lait savoir publiquement, au lieu que l’en dit la Pierre-Martm et à la Croix au chemin estans audit lieu de Sainct-Belin, que chacun lace payement de ce qu’il leur devra dudit disme desdits pois et lentilles. (23) Item. Congnoissent et confessent iceulx habitans de Sainct-Belin, pour eulx et leurs hoirs , devoir audit prieur et à sesdits successeurs la dixiesme partie, pour cause dudit disme, de tous leurs chanvres, qui est de dix bouches un bouchon (b), dont ils doivent le masle à tout le grain sans le battre, lequel disme ledit prieur et sesdits successeurs, ou leur certain commandement, sont tenus de chacun an, en la saison que l’en cueille lesdits chanvres, le faire cueillir et amasser parmy ladite ville et ès lieux où seront lesdits chanvres. (24.) Item. Congnoissent et confessent lesdits habitans qu’ils doivent, pour eulx et leursdits successeurs, audit prieur et à sesdits successeurs, le disme d’aigneaux , c’est assavoir de dix aigneaux un aignel ; et a esté et sera telle la coustume audit lieu , que ledit prieur prendra de six aigneaux l’un, et mettra en taille jusques l’année ensuyvant, et jusques à ce que le nombre de dix aigneaulx soit accomply ; et celuy desdits habitans qui n’a et qui n’aura que un, deux, trois, quatre ou cinq aigneaux, se jnettroit en taille jusques à six ; lequel disme se lèvera chacun an le jour de Saint-George pour chacun an ; et avant qu’ils payent ledit disme, lesdits habitans pourront, se bon leur semble , mettre ung aigneau ou deux d’une part , avant que ledit disme soit levé, qui demourront auxdits habitans, ja soit ce qu’ils mettront à compte comme les autres.

(23) Item. Doivent et confessent devoir iceulx habitans, pour eulx et leursdits successeurs, le disme de laines de toutes bestes laine portans qu’ils auront audit lieu, c’est assavoir de dix toisons une toison, sur quoy le curé dudit Sainct-Belin, à cause de sa cure, prent et prendra le tiers, et ledit prieur et sesdits successeurs les deux parts, lequel disme requiert et requerra parmy ladite ville au mois de may et à la Saint-Remy, toutefois et incontinant que lesdites bestes à laine sont et seront tondues ; et pour lever et payer icelluy disme, ledit prieur et sesdits successeurs le feront doresenavant signiffier et savoir auxdits habitans èsdits lieux que l’en dit, à ladite Pierre Martin et à la Croix. (26) Item. Doivent et confessent devoir lesdits habitans, pour eulx et leursdits successeurs, audit prieur et à sesdits successeurs, qui luy sont tenus de payer par chacun an la veille de Noël, par chacun de leurs harnoys (c), une voiture de bois à ardoir, que ung chacun desdits harnois doit aller quérir ès bois dudit prieur, là où il est et sera ordonné par le sergent dudit lieu, Notes.

(a) Couchant : musser, cacher. Ovili Do- disent boteronus : c’est ce que nous appelons mini, lisons-nous dans une ancienne charte , une botte. On se servoit du mot boucher pour Diabolus mussanter insidias parat. Voir du exprimer l’action de mettre le blé en gerbes. Cange aux mots Mussa et Mussanter. (c) Une charrette attelée ; c’est le sens que (b) Bouche, bouchon. Les chartes latines ce mot a souvent dans notre vieux langage.