Page:Montaigne - Essais, Didot, 1907, tome 1.djvu/500

La bibliothèque libre.
Cette page n’a pas encore été corrigée

partiennent à la iurisdiction des pairs : aussi les pairs ecclésiastiques, nonobstant leur profession, estoient tenus d’assister nos Roys en leurs guerres, non seulement de leurs amis et seruiteurs, mais de leur personne. Aussi l’Euesque de Beauuais, se trouuant auec Philippe Auguste en la bataille de Bouuines, participoit bien fort courageusement à l’effect : mais il luy sembloit, ne deuoir toucher au fruit et gloire de cet exercice sanglant et violent. Il mena de sa main plusieurs des ennemis à raison, ce iour là, et les donnoit au premier Gentilhomme qu’il trouuoit, à esgosiller, ou prendre prisonniers, luy en resignant toute l’exécution. Et le feit ainsi de Guillaume Comte de Salsberi à messire Iean de Nesle. D’vne pareille subtilité de conscience, à cet autre : il vouloit bien assommer, mais non pas blesser : et pourtant ne combattoit que de masse. Quelcun en mes iours, estant reproché par le Roy d’auoir mis les mains sur vn prestre, le nioit fort et ferme : c’estoit qu’il l’auoit battu et foulé aux pieds.

CHAPITRE XLII.

De l’inegualité qui est entre nous.


Plvtarqve dit en quelque lieu, qu’il ne trouue point si grande distance de beste à beste, comme il trouue d’homme à homme. Il parle de la suffisance de l’ame et qualitez internes. À la vérité ie trouue si loing d’Epaminundas, comme ie l’imagine, iusques à tel que ie cognois, ie dy capable de sens commun, que i’encherirois volontiers sur Plutarque : et dirois qu’il y a plus de distance de tel à tel homme, qu’il n’y a de tel homme à telle beste :

Hem ! vir viro quid præstat !

et qu’il y a autant de degrez d’esprits, qu’il y a d’icy au ciel de brasses, et autant innumerables.Mais à propos de l’estimation des hommes, c’est merueille que sauf nous, aucune chose ne s’estime que par ses propres qualitez. Nous louons vn cheual de ce qu’il est vigoureux et adroit,

Volucrem
Sic laudamus equum, facili cui plurima palma
Feruet, et exultat rauco victoria circo,