Page:Viard - Grandes chroniques de France - Tome 8.djvu/60

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

avoit eue en mer, le roy Thibaut de Navarre[1] acoucha malade au lit de la mort. Après ce que maladie le prist il ne demoura gaires que il mourut. De sa mort fu moult esbrechié et amenuisié l’ost de France ; si en furent les barons et les autres corrouciez et dolenz, car c’estoit le greigneur membre de l’ost après le roy de France et le plus puissant ; et estoit sages hons et donnoit bon conseil, et si estoit large et abandonné de donner à ceulz qui en avoient mestier, et especiaument il n’oblioit point les povres. Quant l’âme fu partie du corps, il fu commandé que les entrailles fussent mises hors, et qu’il fust cuit et conroié[2] de bonnes espices et de flairans. Les entrailles furent mises en i eglise, en la ville de Trapes, et le corps fu enbasmé et envelopé et mis en i escrin bien et gentement, et fu gardé avec le corps saint Loys jusques en France ; si fu enterré moult honorablement ou chastel de Provins, ou moustier des Freres Meneurs[3]. La royne Marie[4] sa femme, prist si grant doleur en son cuer de la mort son mari et de la mort le saint roy Loys son

    jours environ, « quasi per dies quindecim » (cf. Spicilegium, t. III, p. 669).

  1. Thibaut V, comte de Champagne, fils de Thibaut IV dit le Grand, lui succéda en 1253 ; il avait épousé, en 1255, Isabelle, fille de saint Louis, et mourut à Trapani le 4 décembre 1270 (Spicilegium, t. III, p. 669). Cf. d’Arbois de Jubainville, Histoire des ducs et des comtes de Champagne, t. IV, p. 421.
  2. Conroié, garni.
  3. Thibaut V aurait été enterré dans le monastère des Cordelières de Provins et non dans celui des Cordeliers, et son cœur fut déposé dans l’église des Frères Prêcheurs de cette ville (d’Arbois de Jubainville, op. cit., t. IV, p. 423-424.
  4. Il faudrait Isabelle ; c’est G. de Nangis qui le premier commit cette faute ; latin : « Uxor autem sua Maria. »